دیار نفت: ویروس کرونا بیش از یک سال است که همه بخش‌های جامعه را درگیر خود کرده است . این ویروس بر حوزه کسب وکارها تاثیرات مستقیم و زیادی گذاشته است ، اما تاثیرات اقتصادی آن به دلیل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ، تعطیلی کسب و کارها و کاهش تعداد نیروی کار حاضر در […]

دیار نفت: ویروس کرونا بیش از یک سال است که همه بخش‌های جامعه را درگیر خود کرده است . این ویروس بر حوزه کسب وکارها تاثیرات مستقیم و زیادی گذاشته است ، اما تاثیرات اقتصادی آن به دلیل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ، تعطیلی کسب و کارها و کاهش تعداد نیروی کار حاضر در مراکز تولیدی وشرکت های بزرگ مادر بیشتر از سایر حوزه ها نمایان شده است. اینکه درسراسر دنیا چه سیاست هایی به کار برده شده تا بخش اقتصادی کشورها آسیب نبیند در جایگاه خود مهم وقابل ارزش است، اما در کشور ما نوع سیاست های اجرایی نهادهای مختلف به عنوان بدنه دولت برای کاهش آمار مبتلایان به این ویروس بسیار مهم و تاثیر گذاراست که باید برای آن برنامه ریزی اساسی شود .
از این رو می توان گفت سیاست های راهبردی دولت برای مهار این ویروس در استان خوزستان به عنوان یکی از استان های مهم مرزی که نقش مهمی در تامین اقتصاد کشور دارد بسیار ضروری است چراکه همانطور که دیدیم نوع جهش یافته این ویروس طی یک ماه اخیر از طریق مرزعراق وارد استان گردید و سبب شد تمام شهرهای استان از وضعیت قرمز به وضعیت سیاه تغییر کرده و بیمارستان ها مجدا مملو از مبتلایان به کرونا شوند .
با توجه اینکه هنوز معلوم نیست این ویروس تا چه زمانی گریبانگیر مردم کشورمان باشد لذا نقش ارگان های مختلف در انجام مسئولیت های اجتماعی و کمک به کادر درمان برای کاهش مبتلایان به کرونا بسیار مهم است . در این بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب وشرکتهای تابعه وشرکت ملی حفاری تا حدودی نسبت به سایر ارگان ها کارنامه موفقی داشتند . صنعت نفت در کنار توسعه و تولید پایدار، با بکارگیری توان و ظرفیت‌ خود در راستای مبارزه با کرونا با اجرای سیاست های اجرایی کارساز به جنگ کرونا رفته است .
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب وشرکتهای تابعه آن ، خرید دستگاه ونتیلاتور برای بیمارستان های خوزستان، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی بسیاری از محلات و مناطق محروم و توزیع هزاران بسته معیشتی بین نیازمندان را طی سالی که گذشت عملیاتی کردند.
شرکت مناطق نفتخیز جنوب با توجه به حجم بالای نیروهای خود توانست با یک مدیریت خوب و برنامه ریزی برای رعایت پروتکل های بهداشتی به گونه ای عمل کند تا کرونا تا حدودی درسطح کارکنان مهار شود . آمارارائه شده نیز دلیلی محکم بر این ادعا است که اگر این مدیریت نبود، آمار افراد کرونایی در مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه بیش از این بود .
نگاهی دقیق تر براهم اقدامات شرکت مناطق نفتخیز جنوب برای گذر از شیوع ویروس کرونا در مناطق نفتی نشان می دهد انجام مستمر عملیات تب سنجی،راه اندازی سامانه غربالگری و بیماریابی، تأمین وسایل حفاظت فردی و مواد ضدعفونی کننده برای حفظ سلامت کارکنان در کنار تداوم تولید گوشه ای از کارنامه درخشان این شرکت می باشد .
با همه این تفاسیر بیان این نکته ضروری است که این بحران اولین مورد نبوده و آخرین مورد نیز نخواهد بود و باید برای این قبیل بحران ها آماده باشیم.
باید بدانیم آمادگی به سطح فردی محدود نمی شود چراکه شکل دقیق بحران را نمی دانیم بنابراین باید جامعه را تقویت کرد وتقویت جامعه تنها به فعالیت یک یا چند ارگان خلاصه نمی شود بلکه باید بطور اکوسیستمی با این گونه رویدادها مقابله کرده و همه دستگاه های اجرایی در کنار کاردرمان قرار گرفته و آن را همراهی کنند تا در کل شاهد نتیجه مطلوب دراجرای سیاست های راهبردی وزارت بهداشت باشیم .

شهرزاد امیری